zorginstellingen

Slimmer bestelbeleid levert zorgorganisatie Proteion flinke besparing op

Zorgorganisatie Proteion werkt al jarenlang samen met Mediq voor de levering van disposables en diensten op het gebied van onder meer continentie- en stomazorg, wondzorg, diabeteszorg, verzorgend wassen, medische voeding, diagnostiek en facilitaire producten. Om goede zorg betaalbaar te houden, werd na een gezamenlijke evaluatie het bestelassortiment verbeterd en verkleind. ‘‘Samen met Mediq is het ons gelukt om een besparing te realiseren van zo’n € 12.000 per jaar.’

In de loop van de tijd is de reeks producten die wij bij Mediq afnemen, behoorlijk uitgedijd’, vertelt Martijn Verheijden Verpleegkundige van de 24-uurs Verpleegkundige Dienst van Proteion. ‘Daarom hebben we dat assortiment voor een vijftal productgroepen weer eens artikel voor artikel beoordeeld met een aantal van onze verpleegkundigen, daarbij geholpen door onze accountmanager en een productspecialist van Mediq. Het ging daarbij om in totaal 659 items, variërend van verpleegkundige artikelen en spuiten en naalden tot producten op het gebied van afvoerende incontinentie, wondzorg en persoonlijke hygiëne en bescherming. Die evaluatie leverde diverse belangrijke verbeteringen op. Zo hebben we een aantal artikelen vervangen door betere of veiligere producten, en konden we het assortiment met 23% terugbrengen tot 508 artikelen. Dat alles levert ons een besparing op van zo’n € 12.000 per jaar.’

Minder leveranciers, meer efficiency

Hoewel Proteion al jarenlang met Mediq werkt, worden in overleg ook andere leveranciers weleens geraadpleegd. Verheijden: ‘Onze morfinepompen waren verouderd en aan vervanging toe. We willen dan wel de juiste keuze maken, met nieuwe pompen die up-to-date zijn, en over alle gewenste mogelijkheden beschikken. We hebben daarom verschillende aanbieders met elkaar vergeleken op prijs en functionaliteit en kwamen uiteindelijk uit bij Mediq TEFA. Dat deze leverancier familie is van Mediq was niet de reden van onze keus, maar het biedt natuurlijk wel extra gemak. Want met hoe minder verschillende leveranciers je als organisatie werkt, hoe efficiënter de communicatie en het inkoopproces kunnen verlopen.’

Meedenken met de klant

Jack van Roij, accountmanager bij Mediq Medeco, bevestigt dat: ‘Door de breedte van ons aanbod kunnen wij beter met klanten meedenken over de beste producten, de beste logistiek én mogelijke kostenbesparingen.’ Gevraagd naar een voorbeeld van dat meedenken, vertelt Verheijden over een recente wijziging in het assortiment: ‘Een bepaald type katheter kon niet meer worden geleverd door de betreffende fabrikant. Mediq zorgde uiteraard voor een vervangend artikel, maar al snel bleek dat wij daar niet tevreden over waren. Op zo’n moment komen Jack en zijn collega’s snel in actie: onze bezwaren worden aangehoord, de productspecialist kiest op basis daarvan een alternatief en bij de volgende levering zaten katheters die wel voldeden aan onze verwachtingen.’

Slimme detaildistributie

Uiteindelijk wil Proteion het inkoopproces voor alle vestigingen op precies dezelfde manier inrichten. Daarbij blijft natuurlijk altijd wat te wensen over. Verheijden: ‘Neem bepaalde specifieke spuiten die in grootverpakkingen van 400 stuks worden geleverd. Voor een vestiging die maar twee of drie van die spuiten per maand verbruikt, is zo’n grootverpakking niet handig. Dat neemt alleen maar ruimte in beslag. Op dit moment zijn wij met Mediq in gesprek over de manier waarop we ook die detaildistributie zo slim mogelijk kunnen organiseren. Ik heb er alle vertrouwen in dat ze dat ook op gaan lossen.’